Artikel afbeelding

Debiteurenbeheer tips! Of kiest u voor EuroCollect.eu?

Tip 1:
Goed debiteurenbeheer begint bij het maken van goede afspraken. Zorg ervoor dat uw algemene voorwaarden op orde zijn en dat deze correct worden overeengekomen. Algemene voorwaarden gelden namelijk slechts wanneer deze uitdrukkelijk zijn overeen gekomen. Het louter verwijzen naar de algemene voorwaarden in een offerte is niet voldoende.

Tip 2:
Wees vriendelijk, doch duidelijk tijdens het klantencontact. Herinner uw klant in eerste instantie vriendelijk aan de openstaande factuur. Mocht hier geen positief resultaat uit volgen, herinner hem dan wederom een laatste keer vriendelijk aan de openstaande factuur, u kunt verwijzen naar uw eerdere contact. Onthoud dat er wederzijdse belangen spelen bij een goede klantenrelatie. Het is echter niet meer dan normaal dat u betaald wordt voor uw geleverde diensten en/of producten. Wij adviseren bij de laatste sommatie om de vriendelijkheid te matigen en een strenge doch rechtvaardige mededeling te doen over de gevolgen van niet betaling.

Tip 3:
Weet met wie u contact heeft. Bij telefonische contactmomenten is het verstandig om de naam te vragen van de persoon met wie u spreekt. Hier kunt u bij een eventueel vervolggesprek op terugvallen. Bovendien kan het goed zijn voor uw klantrelatie indien u weet met wie u te maken heeft.

Tip 4:
Bellen is incasseren, oftewel een beller krijgt zijn geld sneller. Een telefonisch contactmoment brengt vaak meer teweeg dan het alleen versturen van een schriftelijke sommatie. Daarnaast is een telefoongesprek een mooi contactmoment om te achterhalen of u een tevreden of ontevreden klant heeft.

Tip 5:
Werk met duidelijke termijnen. Indien u een betalingstoezegging ontvangt of wanneer u bijvoorbeeld een betalingsregeling afspreekt, zorg er dan voor dat u duidelijke termijnen afspreekt. Bij een betalingsregeling is het advies om dit schriftelijk af te stemmen, zodat u altijd kunt terugvallen op schriftelijke afspraken.

Op January 10, 2021